ورزش بانوان

  • ۰
  • ۰

ورزش بانوان

 

موانع توسعه ورزش بانوان

کارشناسان در میزگرد ، کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی، نبود شناخت کافی از اهمیت ورزش ، هماهنگ نبودن رشد جمعیت و توسعه فضاهای ورزشی برای بانوان، محدودیتهای اجتماعی و خانوادگی ، بی توجهی رسانه های جمعی به اشاعه فرهنگ ورزش بین زنان از موانع رشد و پیشرفت ورزش بانوان برشمردند.

به گزارش ایرنا،توسعه همه جانبه ورزش بانوان با وجود اقدامات و حمایت های مناسب دولت تدبیر و امید ، نیازمند تغییر نگرش مسوولان، تامین زیرساختها و بسترسازی و فرهنگ سازی در جامعه است. 
کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا سمنان، اظهار امیدواری کردند که تلاشهای مسوولان به گونه ای باشد که فضا برای ورزش بانوان بیش از پیش در کشور فراهم شود و وضعیت و شرایط فعلی را در شان ورزش زنان کشور نمی دانند که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. 
اکنون 200 هزار ورزشکار مرد و 45 هزار ورزشکار زن سازمان دهی شده از خدمات بیمه‌ ورزشی در کشور بهره‌مند می ‌شوند و در استان سمنان 37 هزار و 400 ورزشکار سازمان یافته شامل بیش از 20 هزار مرد و بیش از 12 هزار ورزشکار زن فعالیت دارند. 
ه اعتقاد صاحبنظران امر ، علاوه بر موارد یادشده، فقر آگاهی و فرهنگی از جمله عواملی که موجب شده تا ورزش در ابعاد کلان به ویژه ورزش بانوان آن طور باید در کشور جایگاه واقعی خود را پیدا نکند. 
البته نگاه وزارت ورزش و جوانان به توسعه ورزش بخش زنان مثبت است و این وزارتخانه به گفته مسوولان امر برای هم تراز کردن و کاهش فاصله حضور زنان و مردان در ورزش اعتبار مازاد در اختیار فدراسیون ها قرار خواهد داد. 
برای آنکه ورزش در زندگی روزمره بانوان جایگاه واقعی خود را پیدا کند تغییر نگرش مسوولان ، فرهنگ سازی و نقش مهم رسانه ها در بسترسازی تحقق این امر مهم اجتناب ناپذیر است. 
این کارشناسان تاکید دارند برای پیشرفت و توسعه ورزش بانوان باید دیدگاه ها نسبت به حضور بانوان در اجتماع تغییر کند و این فرهنگ نهادینه شود در ورزش تفکیک جنسیتی معنا ندارد چرا که هیچ گاه اسلام مانع ورزش بانوان نبوده و باید برخی تفکر در این ارتباط بازنگری شود. 
نتایج بررسی های یک دهه اخیر نشان می دهد که گرایش بانوان به ورزش فوق العاده است اما برای فراگیر شدن ورزش در زندگی آنان باید بیش از بیش فرهنگ سازی و فواید ورزش با بیان دلایل علمی آن همراه شود. 
در کشور بانوان نیمی از جمعیت و در سمنان 49.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، این قشر از جامعه گذشته از سلامتی، شادابی و نشاط ، برای انجام هرچه بهتر زندگی فردی و اجتماعی به فرهنگ سازی برای توسعه فضاهای ورزشی، زیرساخت ها ، تامین اعتبارات و امکانات و حامی مالی در این عرصه نیاز دارند. 
بنا به آمار موجود از مجموع 702 هزار و 360 نفر جمعیت استان سمنان، 215 هزار و 571 خانوار شامل 356 هزار و 656 نفر مرد و 345 هزار و 704 نفر زن دارد. 
با توجه به این تعداد جمعیت در سمنان، کارشناسان بر ضرورت حمایت همه جانبه از بانوان ورزشکار تاکید دارند و اولویت به تقویت زیرساخت های ورزشی برای آنان را سرمایه گذاری، بهبود مناسبات خانواده و حوزه های اجتماعی می دانند. 
آنان، کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی، نبود شناخت کافی در رابطه با اهمیت ورزش در ساختار جامعه به عنوان یک ابزار فرهنگی و بهداشتی ، هماهنگ نبودن رشد جمعیت و توسعه فضاهای ورزشی و حرکتی بویژه برای بانوان، محدودیتهای اجتماعی و خانوادگی و تفکر غلط، بی توجهی رسانه های جمعی به اشاعه فرهنگ ورزش بین زنان و کمبود نیروی انسانی مجرب و آگاه برای هدایت و سوق دادن بانوان به سمت فعالیت های ورزشی بیش از هر چیز دیگری مانع رشد و پیشرفت ورزش بانوان برشمردند. 

** فرهنگ سازی رکن اصلی توسعه ورزش بانوان 
رئیس گروه هماهنگی ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان ‌سمنان در این میزگرد گفت : ورزش بانوان در این استان از سال 1364 با 2 رشته والیبال و بسکتبال آغاز شد و در سال 1367 این تعداد رشته به 9 رشته و اکنون با گذشت چهار دهه 43 هیات و 43 نواب رییس در حال فعالیت هستند. 
ناهید امیدی افزود : استان سمنان در زمینه ورزش قهرمانی و همگانی دارای ظرفیت های بسیاری است و بر این اساس توسعه ورزش قهرمانی و توسعه ورزش همگانی براساس با طرح آمایش سرزمین در هشت شهرستان و 20 شهر این استان در حال پیگیری است. 
وی ادامه داد : زیر ساخت ها در بخش ورزش بانوان به دلیل اقدام دولت نسبت به کوچک سازی و خصوصی سازی براساس ماده 44 در حد مطلوب است. 
امیدی خاطرنشان کرد : تا سال 1383 به دلیل کمبود اعتبارات و برخی موانع دیگر استان ورزشکار اعزامی برای تیم ملی و ورزش های قهرمانی نداشت اما اکنون به دلیل تعامل خوب به وجود آمده بین سازمان ورزش و جوانان با دانشگاه ها ، آموزش و پرورش، شهرداری ها و باشگاه های خصوصی طرح استعدادیابی اجرا شده و 72 تن از ورزشکاران استان به تیم ملی دعوت شدند و 21 تن عضو ثابت تیم ملی و امسال 2 تن از وزرشکاران زن سمنان به مسابقات 2018 راه یافتند. 
رئیس گروه هماهنگی ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان ‌سمنان، تصریح کرد : زندگی ماشینی بر زندگی افراد غالب شده و باید برای ترغیب افراد به ورزش برنامه ریزی و فرهنگ سازی شود و ضروری است برای داشتن جامعه سالم و ورزش دوست برای آموزش ورزش از دوران پیش دبستانی برنامه ریزی شود. 
به گفته این مسوول، در گذشته کمبود امکانات وجود داشته اما اکنون در تمام شهرستان و مناطق دور دست امکانات ورزشی فراهم است و این مهم باید در همه مناطق کشور تحقق یابد. 
امیدی یادآورشد : برای ترویج فرهنگ ورزش کردن برای تعدادی از افراد جامعه از سوی سازمان ورزش و جوانان کارگاه های آموزشی برگزار شد و باید این کارگاه های آموزشی بیش از پیش افزایش یابد. 
رئیس گروه هماهنگی ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان ‌سمنان ادامه داد : جای تاسف است از 50 درصد سهم بانوان در جمعیت فقط حدود چهار درصد بانوان در همایش ها و جشنواره های ورزشی شرکت می کنند. 
وی بیان داشت : خانواده ها به علم و آموزش فرزندان خود بیش از ورزش توجه می کنند و مردم نسبت به ورزش آگاهی ندارند و مشکلات اقتصادی سبب شده تا مردم از ورزش دور شوند. 
امیدی ادامه داد: به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده ها حتی اگر از سوی مسوولان همه امکانات فراهم باشد بازهم خانواده ها تن به ورزش نمی دهند. 
این مسوول اداره کل ورزش و جوانان سمنان یادآور شد : استاندار به عنوان رییس شورای توسعه ورزش بانوان استان باید برای ترویج فرهنگ و توسعه ورزش بانوان در سمنان با هدف ایجاد شادی و نشاط در جامعه برنامه ریزی کند. 
وی تاکید کرد : برای پیشرفت و توسعه ورزش بانوان باید دیدگاه ها نسبت به حضور بانوان در اجتماع تغییر یابد و این فرهنگ نهادینه شود در ورزش تفکیک جنسیتی معنا ندارد و هیچ گاه اسلام مانع ورزش بانوان نبوده و باید برخی تفکر در این ارتباط بازنگری و تغییر یابد. 
امیدی با بیان اینکه اکنون در چهار روستای این استان در زمینه ورزش زنان روستایی اقداماتی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: مشکلاتی مانند گوژ پشتی، پای پرانتزی و مشکلات مفصلی به دلیل نحوه و نوع کار کردن در زنان روستایی بیشتر است و اکنون شماری از زنان این روستاها در حال فراگیری ورزش های اصلاحی برای رفع مشکلات خود هستند. 
وی تصریح کرد : برای آنکه ورزش در زندگی روزمره بانوان جایگاه واقعی خود را پیدا کند تغییر نگرش مسوولان، فرهنگ سازی و نقش مهم رسانه در فرهنگ سازی و تامین اعتبارات اجتناب ناپذیر است. 

** آگاهی بخشی جامعه از فواید ورزش ضروری است 
مدرس دانشگاه سمنان در این میزگرد گفت : مشکلات حوزه ورزش و به خصوص ورزش بانوان ریشه در آموزش و پرورش دارد. 
طیبه نظری گیلان نژاد افزود : براساس دانش تربیت بدنی اوج قدرت یافتن یک نوجوان در زمینه ورزش در دختران تا سن 18 سالگی و در پسران تا سن 25 سالگی است اما جای تاسف است که جوانان بعد از دانش آموختگی به فکر ورزش می افتند. 
وی ادامه داد : آموزش و پرورش باید بیش از گذشته به ورزش دانش آموزان اهمیت دهند چرا که تعداد سلول های بدن تا قبل از بلوغ مشخص می شوند و فردی دوران بزرگسالی را به سلامت سپری می کند که در نوجوانی و قبل از سن بلوغ فعالیت بدنی مناسب داشته باشد. 
به گفته نظری گیلان نژاد، در آموزش و پرورش کشورهای دیگر ورزش جایگاه و اهمیت ویژه دارد و باید تلاش شود ورزش در آموزش و پرورش جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 
وی با بیان این که براساس آمار 48 درصد دختران بالای 14 سال چاق هستند، اضافه کرد: برآیند داده ها حاکی از آن است نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و هر اتفاقی برای این قشر بیفتد در واقع سرمایه کشور از بین می رود. 
این مدرس دانشگاه تصریح کرد : در کشور کمبود امکانات نیست و ضروری است فرهنگ سازی در بخش ورزش صورت گیرد و برای افراد جامعه درباره فواید و مزایای ورزش روشنگری و آگاهسازی شود. 
وی بیان داشت: در کشورهای پیشرفته یک فرد متخصص پس از بررسی 16 شاخص ورزشی شرایط جذب و استخدام را پیدا می کند و باید در کشور چنین رویکردی شکل گیرد چرا که تندرستی و سلامت لازمه ارایه کار با کیفیت است. 
نظری گیلان نژاد یادآورشد : در ایران سطح آگاهی مردم پایین بوده و اگر درباره فواید ورزش آگاه سازی شود مردم به سمت ورزش سوق داده می شوند و در شرایطی که افراد جامعه ورزش کنند جامعه سالم و تندرست خواهد بود و دیگر هزینه درمان، دغدغه واردات دارو و هدر رفت سرمایه نخواهد بود. 
این مربی ورزشی گفت : اگر ورزش از دوران کودکی و دبستان جایگاه واقعی خود را در بین کودکان پیدا کند و آموزش و پرورش برای تحقق این راهبرد اهتمام ویژه داشته باشد در دوران دبیرستان خود دانش آموز راغب به ورزش می شود و در دانشگاه در مرحله قهرمانی قرار می گیرند. 

** ورزش در نظام آموزشی جایگاهی ندارد 
نظری گیلان نژاد اضافه کرد : ورزش اگر در آموزش و پرورش و مدارس نهادینه شود از بسیاری آسیب های اجتماعی جلوگیری خواهد کرد. 
به گفته وی در کشور ورزش قهرمانی ژنتیکی بوده و در ادامه ورزش بیشتر ورزشکاران به دلیل فقدان علم دچار مشکل می شوند و این در حالی است که اگر ژنیک با علم همراه شود ورزش ایران در جهان جایگاه واقعی خود را پیدا می کند. 
این مدرس دانشگاه اضافه کرد : گرایش بانوان به ورزش فوق العاده است و برای فراگیر شدن ورزش در بطن زندگی بانوان باید بیش از بیش فرهنگ سازی و توجیه ورزش با بیان دلایل علمی آن همراه شود. 
نظری تاکید کرد : ورزش در نظام آموزش و پرورش جایگاهی ندارد و نظام آموزشی از ورزش دور شده است باید بیش از بیش تلاش شود تا ورزش جایگاه واقعی خود را در این نهاد آموزشی پیدا کند. 
به گفته وی بر اساس اصل سوم قانون اساسی دولت موظف است برای همه بستر یک ورزش تندرستی رایگان را ایجاد کند. 
نظری گیلان نژاد تاکید کرد : مالیات بر ارزش افزوده باید در بخش ورزش و ارایه آموزش های ورزشی به صورت رایگان با توجه به شرایط اقتصادی خانواده ها صرف شود. 
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد : اگر ورزش با زندگی خانواده عجین شود و افراد نسبت به فواید و اهمیت ورزش آگاه شوند شهریه کلاس ورزشی برای سالم ماندن در قبال هزینه های گزاف درمان و هزینه ویزیت پزشک ناچیز است. 
وی با بیان این که تغذیه درست در سلامت اهمیت ویژه دارد، ادامه داد : شرایط اقتصادی برخی خانواده ها به گونه ای است که از چنین افرادی نمی توان انتظار داشت به طور مثال از فلان مواد غذایی گران قیمت استفاده کنند اما می توان تاکید کرد با ورزش کردن و تعریق سموم از بدن دفع می شود و سلامتش تضمین می شود. 
نظری گیلان نژاد، افزایش تعداد برگزاری کارگاه های آموزشی به صورت رایگان و افزایش آگاهی را بسیار موثر در پررنگ‌ کردن نقش ورزش در زندگی افراد برشمرد و افزود : تنها راه جلوگیری از چاقی، ورزش کردن است و برای داشتن جامعه ای سالم باید در این زمینه برای ترویج فرهنگ ورزش که ضامن سلامتی است تلاش کرد. 

** رسانه ها به توسعه ورزش بانوان کمک کنند 
کارشناس ورزش همگانی و روستایی اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان در این میزگرد گفت : در سال 1395 در جلسه شورای ورزش همگانی در استانداری مصوب شد تمام کارمندان زن و مرد هفته ای سه روز 30 دقیقه ورزش کنند در ابتدا این تصمیم اجرایی شد اما اکنون با گذشت 2 سال دیگر این اقدام رنگ باخته است. 
سامان دعاجو افزود : سوق دادن افراد جامعه و به خصوص بانوان به سوی ورزش نیازمند فرهنگ سازی است و در این میان رسانه نقش بسیار مهمی در تحقق این راهبرد دارد. 
به گفته این کارشناس، بانوان سمنانی مقام سوم کشور در مسابقات بانوان کارمند دستگاه های اجرایی را از آن خود کرده اند این یعنی باید به ورزش بانوان توجه جدی بشود. 
دعاجو ، برگزاری جشنواره و همایش های مختلف برای بانوان را از اقدامات محرک سوق دادن بانوان به سوی ورزش برشمرد و تصریح کرد : راهکار افزایش استقبال و جذب بانوان از جشنواره های ورزشی مانند پیاده روی ایجاد تنوع کاری در کنار ورزش و استفاده از ابزارهای مختلف برای آگاه سازی راهکاری برای پررنگ کردن نقش ورزش در زندگی بانوان است. 
وی یادآورشد : تجربه ثابت کرده است هرگاه ورزش با تنوع و برنامه های جذاب جانبی همراه باشد استقبال بانوان از ورزش افزایش خواهد یافت و در زمان حاضر ضرورت دارد برای کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد شادی و نشاط اجتماعی بیش از بیش به ورزش بانوان توجه شود. 
این مربی و کارشناس ورزش همگانی و روستایی خاطرنشان کرد : تامین زیر ساخت نقش مهمی در جذب افراد به سوی ورزش دارد و در پارک ها نصب وسایل ورزشی تندرستی، بسیار اقدام موثری است اما متاسفانه هیچ یک از وسایل ورزشی موجود در پارک ها و مجامع عمومی استاندارد نیست و بیشتر به بدن آسیب می زند و حتی اگر استاندارد باشد روش استفاده از آن باید آموزش داده شود. 
دعاجو بیان داشت : سهم تغذیه در ورزش بسیار مهم است اما بانوان آگاهی کافی در این زمینه ندارند و نمی دانند بعد از ورزش چه تغذیه ای مناسب است باید به بانوان آموزش داده شود بعد از ورزش چه نوع تغذیه ای داشته باشند چرا که اگر تغذیه درست نباشد ورزش نه تنها سودی ندارد حتی ممکن است موجب تحلیل عضله شود. 
به گفته این مربی ورزش برای آموزش به بانوان در زمینه تغذیه بعد از ورزش باید دانشگاه علوم پزشکی وارد شود و این نهاد در این زمینه عملکرد مطلوبی نداشته است. 
این کارشناس رشته بدنسازی ، روند پیشرفت بانوان در بُعد ورزش قهرمانی چشمگیر و مطلوب است اما در حوزه ورزش همگانی و تندرستی وضعیت مطلوب نیست. 
وی اظهارداشت : برای توسعه رشته های ورزشی بانوان مسوولان امر باید برنامه ریزی اصولی کنند تا روز به روز شاهد افزایش حضور آنان در این عرصه در همه مناطق کشور باشیم. 
با توجه به گرایش روز افزون بانوان به رشته های مختلف ورزشی، متاسفانه بی توجهی و نبود حمایت های لازم و کمبود تجهیرات ورزشی از جمله عواملی است که ورزش بانوان در ابعاد مختلف نتوانسته است پیشرفت کند. 
برآیندها مبین این است که توانمندی بانوان ایرانی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و ورزشی بسیار بالا بوده اما تاکنون به خاطر فراهم نبودن بستر حضور فعالیت آن ، نگرش های غلط و نبود تجهیزات و امکانات مربوط نتوانسته اند خلاقیت و توانمندی شان را بروز دهند. 
در میزگرد ایرنا سمنان چند رییس هیات ورزشی استان هم دعوت شدند که نیامدند. 
زنان نیمی از جمعیت 85 میلیونی ایران و استان سمنان را تشکیل می دهند. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی